2014. gada 6.-10.novembrī

 

Tehnoloģijas, mākslas un kultūras projekta LesMachinesdel’Ile darbības izpēte bija viens no galvenajiem ilgi plānotā brauciena mērķiem, jo „Tehnoannas pagrabi” ekspozīcijas izgatavošanas komanda savu iespēju robežās jau vairāku gadu garumā ir pievērsusies tehniski un mākslinieciski sarežģītu objektu/eksponātu realizācijai, piemēram, „Šūpuļzirgs pieaugušajiem”.  LesMachinesdel’Ile ir unikāls projekts ne tikai Eiropā, bet – visā pasaulē.

Sākusi 1984. gadā ar pirmā objekta „Zilonis” radīšanu , šobrīd LesMachinesdel’Ileinženieru/dizaineru komanda jau ir izveidojusi unikālu – tehniski un mākslinieciski komplicētu un dabas elementos balstītu objektu karuseli un strādā pie nākamā mērķa – metāla konstrukcijas „Koks” izveides, kurā apvienosies metāls un  dzīvi augi. Tieši šāda koncepcija ir arī zinātnes centra „Tehnoannas pagrabi” ekspozīcijas elementos: „augi + cilvēka anatomija”, „augi + matemātika”, „augi + mitoloģija” utt.

LesMachinesdel’Ile radītie inženiertehniskie tēli ir balstīti arī uz Nantē dzimušā zinātniskās fantastikas virziena literatūrā pārstāvja – ŽilaVerna literārajiem darbiem, tāpēc Žila Verna muzeja apmeklējums bija gandrīz vai obligāts. Necerot ieraudzīt šajā muzejā aktuālas vērtības tieši noformējuma ziņā (jo pasaulē rakstniekiem veltītie muzeji ir vieni no konservatīvākajiem un ne-atraktīvākajiem), bijām patīkami pārsteigti par telpu šaurībā gudri, interesanti, intīmi, svaigi un visiem vecumiem atbilstoši izveidoto mūsdienīgo ekspozīciju, kurā pilnībā atklājas ŽilaVerna personības, daiļrades un laikmeta būtība. Ļoti līdzīgs domu gājiens  „Tehnoannas pagrabi” ekspozīcijas izveides pamatprincipiem. Ieguvām daudzas jaunas un realizējamas idejas, kuras ir nepieciešamas sakarā ar jaunu – izmērā nelielu ekspozīcijas telpu apguvi „Tehnoannas pagrabos”.

 

Parīzē bij atklājums. Izvērtējot ļoti finansiāli ietilpīgas un moderni izveidotas ekspozīcijas atrašanos vecā (industriālā?) ēkā, nonācām pie secinājuma, ka ar to vien nepietiek. Pietrūkst intimitātes informācijas normālai uztveršanai, līdz ar to iegūtā informācija ir ļoti virspusēja. Domājam, ka šāda ekspozīcija „nestrādā” uz audiālas un kinestētiskas uztveres tipa apmeklētājiem. Pārsteidzoši neinteresanta likās tieši bērniem domātā ekspozīcijas daļa, kurai būtu jābūt vairāk interaktīvai. Laba ideja ir mainīgais apgaismojums pamata ekspozīcijā, kas rada ilūziju par dienas un nakts mijiedarbību dzīvnieku pasaulē.

GalleriesLafayette skatlogu ekspozīcijas Parīzē apskate un izvērtējums jebkuras interaktīvas ekspozīcijas veidotājiem arī ir obligāts pasākums.

Katru gadu novembrī minētā galerija izveido īpašu kinētisku ekspozīciju savos daudzajos skatlogos, kuras galvenā mērķauditorija ir bērni, bet ir arī inovatīvi un ļoti augstā mākslinieciskā līmenī veidoti skatlogi tieši pieaugušajiem. Daudzās ekspozīcijas ir vizuāli un tehniski iespaidīgas. Zinātnes centram „Tehnoannas pagrabi” jau vairākus gadus ir ekspozīcijas arī logos, un mēs zinām, cik tas ir grūts un sarežģīts process.